Cap
6: L’adolescent problemàtic
-
L’adolescència és una malaltia?
L’adolescència
fa referència als canvis psicològics que s’inicien en l’infant púber i
finalitzen en la maduresa de la personalitat del jove adult. No és un fet de
malaltia, però és un procés extraordinari que canvia totalment el nen de tal
manera que en alguns casos sembla que estigui realment malalt. Hi un trencament
molt fort amb la realitat, a vegades tan fort que sembla una malaltia.
L’adolescent
es troba en un difícil procés d’individualització-separació, allunyant-se de la
família per ser més independent.
És
una maduració de la personalitat i una recerca de la identitat.
-
Les estranyes conductes de l’adolescent
Una
de les més habituals és l’encapsulament o aïllament afectiu. El jove redueix
les tensions que l’alteren refugiant-se
sota una capa de passivitat.
Recorren
sovint al cinisme com a mitjà d’autoprotecció contra el dolor que els
provocaria el desengany.
Una
altra estratègia és l’escapisme o negació de la realitat.
El
recurs a la fantasia, ja que les solucions fantàstiques són molt mes brillants
que la desgradable realitat.
La
projecció, per la qual s’atribueix a altres persones la culpa del que ens
passa.
El
desplaçament, traslladar una emoció envers una persona determinada cap a una
altra persona.
-
Males relacions pares-fills
Molts
pares afronten l’adolescència comuna etapa de lluita, atacant sense pietat
l’intent d’autonomia del noi o noia. Per això molts pares es veuen incapaços de
comprendre o educar als seus fills. En aquesta etapa on els joves busquen
aquesta autonomia és on més disciplina posen els pares. També propicien que a
la llarga aquests diguin mentires quan són exposats al interrogatori que molts
pares fan per saber d’on venen, amb qui ha estat...
Els
resultats negatius són aquest atacs de còlera i violència.
-
Del grup de companys a la tribu urbana
L’acceptació
del grup, tant social com escolar és de vital importància per l’adolescent.
Sentir-se rebutjat és una terrible frustració.
Diferents
maneres de reaccionar a les crisis existencials, com l’hiperconformisme
disfuncional, que consisteix en fabricar-se una identitat amb l’ajut de coses
com per exemple una moto. Una altra forma és la integració activa, amb la
necessitat d’integració social per jutjar la societat en tots els seus
defectes. La contestació serveix per enderrocar el sistema i finalment la
separació és l’escepticisme bàsic, l’única sortida per situar-se fora de la
societat establerta.
Exemples
de tribus a Catalunya serien els bad boys que fan graffitis, els skateboard que
van amb l’skate, els heavies amb la cabellera llarga,, els hippies, els okupes
que envaeixen pisis i locals desocupats...
-
Les
fugies inquietants
Qualsevol
fugida d’un nen sempre amaga un motiu. Alguna cosa succeeix en la relació
pares-fills que ha originat aquest desconeixement patern.
Les
fugides repetitives dels adolescents entronquen fàcilment amb la vagabunderia i
la delinqüència. L’infant que s’escapa de l’escola o de casa, que diu mentides,
que falsifica les qualificacions escolars, està començant a viure al marge de
les normes socials.
L’adolescent
que no té uns pares amb els quals identificar-se, ni un nucli familiar on
emparar-se, buscarà una nova família per satisfer les seves necessitats.
-
Violència i delinqüència
El
vandalisme dels joves es caracteritza per la crueltat. La personalitat del jove
delinqüent és emocionalment immadura, estructurada sobre la base d’una
satisfacció ràpida dels desitjos i escassa tolerància a les frustracions.
Els
mitjans de comunicació tenen una gran responsabilitat amb això, amb la
televisió, publicitat o còmics amb personatges violents.
-
Iniciació a les drogues
L’infant
té l’oportunitat d’animar-se i iniciar-se a consumir drogues veient el que
passa a casa seva. Un gran número de casos es va iniciar per imitar el món dels
grans.
Hi
ha una sèrie de factors ambientals que influeixen en el desenvolupament
d’aquest hàbit, que són la relació amb altres joves fumadors, la disminució de
la supervisió dels pares, un rendiment escolar més baix, participació inferior
en les activitats extraescolars i una percepció menys negativa i més positiva
del fet de fumar.
-
Té solucions la drogoaddicció?
Quan
l’adolescent està ficat fins al coll en les drogues, difícilment podrà sortir
per ell mateix, per això han de col·laborar les famílies i professionals de la
sanitat. S’ha d’omplir la vida dels joves amb l’ajuda dels pares, educadors i
governants. Interessar-los en el món de la cultura, de l’esport, l’art i la
bellesa. Estimular la seva sensibilitat receptiva i creativa. Orientar el seu
cap a activitats de sana distracció física i mental.
No hay comentarios:
Publicar un comentario