Cap
7: Vacances i lleure
-
Què en fem del temps lliure?
De
la mateixa manera que ordenem l’horari dels nostres fills durant el període
hivernal amb activitats escolars s’ha de fer el mateix durant les vacances. Ha
de ser un temps per la llibertat personal, un espai per la creativitat,
viscudes de manera activa. Un temps en que emergeixen sentiments i sensacions.
-
Els que veuen massa la televisió
Està
demostrat que com més baix és el coeficient intel·lectual de l’infant, és més
provable que vegi molt la televisió. El fet que els nens vegin massa la tele no
és culpa d’aquesta, sinó dels pares que ho permeten. Pot enriquir un ambient
familiar intel·lectualment pobre, però també pot limitar un ambient de rics
recursos intel·lectuals.
Els
pares han d’actuar amb suavitat però amb contundència, perquè el fill no
consumeixi massa televisió i els programes tinguin una certa qualitat.
-
Els nens ja no saben jugar?
Els
nens han jugat sempre i no deixaran de fer-ho ara. L’infant necessita el joc
gairebé com l’alimentació. Mitjançant el joc, aprèn a conèixer-se a ell mateix
i a entendre els altres. Descobreix les seves limitacions, possibilitats, la
seva capacitat d’acció en equip, en grup.
Referent
als nous jocs més moderns i tecnològics que hi surten, cal recordar que als
nens els hi agrada inventar, crear els seus propis jocs i joguines. Projectar
la seva personalitat a còpia d’imaginació, fantasia i curiositat.
-
Què se n’ha fet dels bons costums i les
tradicions?
El
respecte envers els vells, aixecar-se del seient per deixar seure a una
senyora, les bones maneres a l’hora de menjar.
Cal
que defensem les nostres festes tradicionals, arrels per les generacions
futures.
Tant
els escassos bons costums com les tradicions familiars poden desaparèixer del
nostre entorn per cedir el lloc a models de comportament importants. S’ha
d’anar alerta amb això.
-
Hi comptem, amb l’esport?
Relegar
l’esport infantil és un error que pot repercutir seriosament en la maduració
psico-motriu del nen. Una precoç iniciació a la vida esportiva és una garantia
que l’infant, en arribar a l’adolescència, continuarà practicant esport. Els
esports ha escollir depenen de la personalitat de l’infant. Si és introvertit,
insegur, és millor un esport d’equip i no individuals per tal que aprengui les
seves pròpies possibilitats i capacitat de participació en l’equip. Si es
tracta d’un extrovertit o incansable li seran més adients esports que impliquin
concentració i control fi de moviments.
Una
competència excessiva pot generar enveges, odis o por al mateix esport.
-
Animar a la lectura
El
llibre esdevé sinònim d’escola, de deure obligatori. L’infant s’acostuma a
rebutjar-los quan és fora de l’escola. Per això en molts casos només llegeixen
aquells llibres importants per un examen.
Un
factor important es que aquests no veuen llegir als pares, i la família és el
lloc principal per a l’aprenentatge dels hàbits. Cal enfocar la lectura de
manera intel·ligent. Cal suggerir abans que imposar, estimulant la curiositat
pel llibre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario